Scop Educațional

Metodologia platformei Teleskop

Ultima actualizare: 05/10/2022

Ce înseamnă feedback?

Termenul de feedback a intrat în limbajul comun din cibernetică, unde este definit ca fiind efectul unei acțiuni ce are rolul de a menține stabilitatea și echilibrul sistemului față de influențele exterioare. În sfera comunicării, feedbackul înseamnă răspuns al destinatarului la receptarea mesajului transmis de emițător.

Care este rolul feedback-ului?

Feedbackul ne arată ce efecte a avut comunicarea noastră asupra interlocutorului. Ulterior, analiza feedbackului este cea care ne spune ce avem nevoie să facem pentru a îmbunătăți comunicarea - spre exemplu, să adaptăm mesajul, să schimbăm canalul sau modul de a transmite etc. Așadar, feedbackul are legătură cu receptorul și ne arată ce, cât și cum a perceput acesta mesajul nostru.

Ce este feedbackul în educație?

Studiile arată că în procesul educațional, preluarea opiniei elevilor contribuie decisiv la îmbunătățirea motivației acestora și la obținerea de rezultate mai bune în învățare. Ca profesori, feedbackul ne ajută să măsurăm impactul real pe care îl au acțiunile noastre la clasă și să adaptăm tehnicile și metodele de învățare pentru a veni în sprijinul elevilor și a întări colaborarea dintre profesori și aceștia.

Ce nu este feedback-ul?

Fiind un răspuns/ efect al unei comunicări, feedbackul nu poate fi nici evaluare, nici laudă, nici critică. Acestea din urmă țin de percepția noastră subiectivă, de modul în care dăm personal sens datelor de feedback.

Ce sunt datele de feedback?

La Teleskop, datele de feedback înseamnă totalitatea informațiilor brute pe care le obținem prin aplicarea benevolă a formularelor de feedback la clasă. Pe scurt, totalitatea răspunsurilor celor cărora le cerem o opinie/ feedback (elevi, colegi etc.).

Ce sunt rapoartele de date de feedback?

Rapoartele de date sunt reprezentări grafice și numerice ale informațiilor brute obținute în urma aplicării formularelor de feedback. Ele reunesc date cantitative și calitative care vă ajută în luarea celor mai bune decizii la clasă ori în echipă.

De ce este bine să primim feedback ca profesori?

Așa cum feedbackul profesorului sprijină elevii în devenirea lor, tot așa feedbackul elevilor oferă profesorului o fereastră spre cunoașterea mai detaliată a nevoilor lor de învățare și comunicare. Fiecare feedback este și un moment de recunoștință al elevilor pentru efortul depus de profesor. Și totodată un răgaz de calibrare și auto-reflecție din partea profesorului despre ce funcționează la clasă, ce poate fi îmbunătățit și ce alte metode pot spori performanțele școlare, curiozitatea, interactivitatea, comunicarea, starea de bine.

La Teleskop folosim feedbackul zi de zi ca pe un instrument de măsurare, calibrare și facilitare a comunicării în echipă. Știai că…

Provenit din limba engleză, termenul feedback înseamnă conexiune inversă și implică încredere și continuitate, nicidecum un final? Sensul cuvântului feedback este de fapt orientat spre viitor (nu spre trecut), vizând căutarea de noi oportunități și soluții pentru schimbare? Feedbackul este foarte util și în procesul de interasistență sau peer review deoarece te ajută să-ți vezi puncte tari pe care poate nu le-ai conștientizat până acum?

Cum folosește un profesor aplicația Teleskop?

Orice profesor își poate face cont pe www.teleskop.ro. La final de oră profesorul selectează un formular din contul propriu și generează un link pe care îl transmite elevilor pe grupul clasei. Răspunsurile elevilor (procente și text) ajung automat în contul profesorului, gata pentru reflecție și integrare. Doar profesorul are acces la datele proprii.

Cum folosește o școală aplicația?

Școala abonată are cont instituțional de unde poate aplica diverse formulare, poate genera date pe clase sau date agregate pe întreaga comunitate școlară, poate descărca rapoarte. Link-ul fiind transmis de profesori în clasă, la finalul orei, rata de răspuns nu mai reprezintă o problemă. Elevii nu au nevoie să-și descarce aplicația, este suficient sa aibă telefon cu internet.